کشتی‌رانی منظم به لاذقیه، گامی در مسیر وعده مدیریت ایران بر این بندر

رییس اتاق بازرگانی ایران و سوریه از ایجاد برنامه کشتی‌رانی منظم بین بندرعباس و بندر لاذقیه سوریه خبر داد

 توافق واگذاری مدیریت بندر لاذقیه به جمهوری اسلامی ایران در سفر بشار اسد به ایران در اسفند ۱۳۹۷ نهایی شد- Marthe Brendefur / Norway's Armed Forces / AFP

دو سال پس از توافق با سوریه برای واگذاری مدیریت بندر لاذقیه به جمهوری اسلامی ایران، کیوان کاشفی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه از ایجاد برنامه کشتی‌رانی منظم بین بندرعباس در ایران و این بندر سوریه خبر داد.

پایگاه خبری اتاق ایران که خبرهای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران را پوشش می‌دهد، روز پنجشنبه ۲۳ بهمن‌ماه، خبر راه‌اندازی خط کشتی‌رانی لاینر بین بندرعباس و بندر لاذقیه را منتشر کرد. خطوط کشتی‌رانی «لاینر» (Liner) یا «منظم» به شرکت‌های کشتی‌رانی گفته می‌شود که با کشتی‌های مشخص و برنامه منظم حمل‌، میان بنادری معین تردد دارند. در این خطوط کشتی‌رانی، کشتی در یک مسیر معین و با برنامه زمانی تعیین‌شده کالا یا مسافر حمل می‌کند. 

پیش از این هم امکان انتقال دریایی بار از بندرعباس به بندر لاذقیه سوریه وجود داشت و شرکت‌های مختلف کشتی‌رانی ایرانی مانند شرکت‌های «رابین مارین» و «گلدن گیت ایرانیان» خدمات حمل بار میان این دو بندر را به مشتریان ارائه می‌دادند؛ اما به گفته کاشفی، قبلا بارها باید در بندرعباس دپو می‌شد تا به ظرفیت مورد نظر برسد و کشتی حرکت کند، ولی حالا این «محدودیت زمانی و معطلی ۴۵ روزه» برداشته شده و «هرماه به‌طور منظم کشتی لاینر به سوریه خواهد رفت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت که با توافق «ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه» و «سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران»، از این پس، بیستم هرماه کشتی‌های باری به‌طور منظم بارهای صادراتی را از ایران به سوریه حمل می‌کنند. 

به گفته او، هیچ محدودیتی در اقلام صادراتی به سوریه وجود ندارد و نخستین محموله خط لاینر در تاریخ ۲۰ اسفندماه ارسال خواهد شد. کاشفی همچنین تأکید کرد که «اگر ظرفیت تجارت میان دو کشور بیشتر شود، خطوط کشتیرانی بیشتری به این موضوع اختصاص داده خواهد شد.»

بندر لاذقیه در کنار دریای مدیترانه، مهم‌ترین بندر و پنجمین شهر بزرگ کشور سوریه است. با دسترسی بیشتر به بندر لاذقیه سوریه، ایران به لبنان، اسرائیل و نوار غزه نیز در دریای مدیترانه دسترسی دریایی بیشتری پیدا می‌‌کند. 

پیش‌تر در سفر بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در اسفندماه سال ۹۷ به ایران، توافق برسر واگذاری مدیریت بندر لاذقیه به جمهوری اسلامی ایران نهایی شد. حسن دانایی‌فر، دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه، در تیرماه سال ۹۸ خبر از اجرایی‌شدن این توافق داد و اعلام کرد که مدیریت آن بندر تا پایان سال به ایران واگذار می‌شود؛ اما با گذشت حدود دو سال، هنوز این توافق به اجرا درنیامده است. 

برقراری خطوط کشتی‌رانی باری منظم بین ایران و این بندر، احتمالا بخشی از تلاش ایران برای اجرایی کردن توافق پیشین با بشار اسد باشد.

توافق واگذاری مدیریت بندر لاذقیه به ایران، شامل استفاده اقتصادی از این بندر و ۲۳ انبارگاه آن است. ایران با در اختیار گرفتن این بندر، برای نخستین‌بار به آب‌های مدیترانه و مسیر ارتباطی دریایی بسیار نزدیکی با شمال آفریقا، جنوب اروپا و بخش بزرگی از خاورمیانه دسترسی پیدا می‌کند، که از لحاظ استراتژیک و تجاری اهمیت زیادی دارد.

در ماه‌های اخیر خبر حملات اسرائیل به نیروهای شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی ایران یا محموله‌های سلاح و پول مرتبط با ایران در سوریه، به‌طور مرتب منتشر شده است. به نظر می‌رسد که با توجه به ناامنی مسیرهای زمینی و هوایی، مسیر دریایی، همچنین امکان تازه‌ای برای ارتباط با نیروهای شبه‌نظامی و متحدان، در اختیار جمهوری اسلامی ایران خواهد گذاشت.